Yeni Hayatta Başarılı Turizmin Şifresi : Hijyen
Dünyaca yaşadığımız şu zor günlerde turizmcilerin yeni hayat düzenimizde sektörün ayakta kalabilmesi için hijyen kurallarını benimsemesi çok önemli bir kriter olarak öne çıkıyor.
Turizm çok geniş çerçevede ele alınabilecek bir konu başlığı. Misafirin evden çıktığımız anda başlayan yolculuğu ile turizm başlamış oluyor. Ulaşımı, transferi, lokantası, kafeteryası, çay bahçesi, konaklama merkezleri, plajları, eğlence merkezleri liste ana hatları ile bu ölçüde sıralanabiliyor.
Türk toplumu olarak diğer milletlere göre temizlik konusunda bir kaç adım önde olduğumuzu söyleyebilmek mümkündür. Ülkece normalleşme adımlarının atıldığı şu günlerde turizmde sektör öncülerinin hazırlıklarının ayrıntıları ve bakanlığın kıstasları belli olmaya başladı. 5 sayfalık uygulama planlarından oluşan kriterlerin tamamının hijyen kavramı bütününde olduğunu görüyoruz. Bu durumunda yeni hayat düzenimizde başarılı turizmin şifresinin %100 hijyen olarak öne çıkıyor. Eve girerken poşetlerin ve poşetli yiyeceklerin poşetlerini yıkadığımız şu günlerde turizm işletmecilerinden de misafirler aynı hassasiyeti isteyecekler. Bu hijyen kurallarına uyulup uyulmadığını otel odası, masa, sandalye gibi yaşam alanlarında görebilmek her ne kadar mümkün olsa da tesislerin mutfaklarına kadar görebilmek pek mümkün olmayacak. Bu doğrultuda Belediyelerin hijyen kurulları oluşturarak tesislere sertifika noktasında çalışma yapmalarının en doğru olacağının düşüncesindeyim. Hijyen kuruluna bağlı zabıta yada kurul yöneticileri sertifika sahibi işletmelerde rutin kontrollerini gerçekleştirerek hijyenik ortamın sürekliliğinin sağlanması amaçlanmalı. Uzaktan tesisi görmeden verilen hijyen sertifika satışlarının da şu günlerde arttığını görmekteyiz. Bu sertifika eğer tesis denetlenmeden ve tesis sahibi bir eğitimden geçmeden veriliyorsa uygulamada hiç bir hükmünün olmadığı açıktır.
Otel, apart, pansiyonların yeni döneme ayak uydurabilmesi aslında çok daha kolay gözüküyor. Çünkü resort otellere göre alan hakimiyeti daha kolay bir yapıda hizmet veriyorlar. Daha az sayıda misafire hizmet veren butik tesisler hijyen kurallarını üst düzeye çektiklerinde mutlu misafir yorumları bu ekosistemi kendiliğinden destekleyecektir diye düşünüyorum. Yeni turizm kurallarının çizilmeye başladığı şu günlerde temmuz ve ağustos aylarında ülke turizminde yaşanacak talep patlaması yaşanacağı nettir. Dış pazar her ne kadar kapalı olsa bile iç pazarda lüks otellerde bakanlığın istediği şartlarda tatil imkanı fiyatlarında ciddi anlamda artış yaşanacaktır. Eğer kapasite düşüklüğüne gidilirse bu fiyat artışında otobüs ve uçak bileti fiyatlarında %100′e varan artışlar olabilir.
Yeni hayat düzeninde uygun fiyatlı hesaplı tatilin adresi Marmara’nın Güneyindeki Avşa Adası olmaya devam edecektir. Tesis yetkililerinin alacağı önlemlerle dijital yapacağımız pazarlamalarda bölgenin güvenilir tatil bölgesi olgusu misafire samimi bir şekilde anlatılmalıdır. Tesislerde konaklayan tüm misafirlerden Google Benim İşletmem, Avşa Adası Tatil Rehberi, Facebook Değerlendirmeler gibi yorumlama sayfalarından alının konaklama hizmetinin değerlendirilmesi istenmelidir.
Geçmiş yıllarda olduğu gibi güzel günlerde en kısa sürede görüşmek dileği ile.
Onur Kutlu - 09.05.2020